Week 2 - Een week vol bijzondere indrukken - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lynn Reichert - WaarBenJij.nu Week 2 - Een week vol bijzondere indrukken - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lynn Reichert - WaarBenJij.nu

Week 2 - Een week vol bijzondere indrukken

Door: Lynn Reichert

Blijf op de hoogte en volg Lynn

21 Juli 2015 | Indonesië, Ubud

Week 2

Selamat Malam(Goedenavond),

Week 2 is ook weer voorbij gevlogen.....
Deze week was oriëntatie week. We hebben veel geleerd over de Balinese cultuur. De week zag er als volgt uit:
Maandag: Doordat de week ervoor op maandag al hadden meegedaan met de oriëntie hadden we deze dag lekker vrij en tijd zat om over de markt te struinen!
Dinsdag: Bahasa Class(Taalles) en drie uur durende wandeling door de rijstvelden.
Ja ja, ik kan Balinees! Oké, alleen de basis woordjes dan. ’s Middags hebben we een hele mooie wandeling gemaakt. Door de rijstvelden, door een klein artistiek dorpje en over de ‘Love hills’(Gelukkig was Lot bij me dus was ik niet alleen naast alle stelletjes). De rijstvelden blijven indrukwekkend. Ook leuk om het verloop te zien van hoe ze de rijst groeien. Een aantal waren net gepland, maar een aantal ook al bijna klaar voor de oogst. Het was een lange wandeling maar zeker de moeie voetjes waard!
Woensdag: Deel twee Bahasa class, flower offering class, eerste deel van Batik painting Class en Galungan.
Hier in Bali is bidden heel erg belangrijk. Elke dag offeren mensen 3x per dag. Voor het ontbijt, lunch en diner. Zo bedanken ze god. Je ziet hier dan ook overal op straat kleine bloemenbakjes liggen. Heeeel belangrijk dat je er niet perongelijk op gaat staan anders krijg je hele boze blikken naar je toe. De bloemen hebben felle kleuren(Rood, oranje/geel, paars en wit). Wij hebben geleerd hoe we zo’n ‘Flower offering’ bakje moeten maken. Mooi om een jonge jongen(onze begeleider) zo gepassioneerd over zijn cultuur te horen praten. En hij kon goed Engels, daar stonden we allemaal van te kijken, want dat is hier niet zo van zelf sprekend. Maar daarom zit ik hier ook!
Na de ‘Flower offering class’ hebben we onze Batik geschetst. Batik is een schilderkunst die ze hier vaak gebruiken voor op bijvoorbeeld een omslag doek(sarong). Ik heb een mooie bloemenprint gekozen.
’s Avonds konden we Galungan meemaken. Dit is een traditionele ceremonie die 1 keer in het jaar plaats vindt. We werden allemaal verwacht met een Sarong. Iedereen, wij maar vooral de lokale mensen, waren heel erg mooi aangekleed. Je zag echt dat het een hele speciale dag was voor de lokale bevolking. Dat zag je overings al tijdens de dagen ervoor. Bij elk huis kwam namelijk een ‘draak’ te staan. Dit is een lange stok die ze helemaal zelf maken. De hele straat wordt versierd. Na een hele tijd wachten kwam de optocht aan. Veel muziek en bijzondere versiersels kwamen voorbij. En natuurlijk werd er ook veel geofferd, deze keer niet alleen bloemen maar vooral veel eten! Heel erg bijzonder om dit mee te maken.
Donderdag: Holy water temple en Batik painting Class
De Holy water temple is een heilig water bad met twaalf kleine fontijnen. Het was de dag na Galungan dus het was ontzettend druk. Het is traditie voor de mensen hier om op deze dag naar de tempel te gaan. Het is de bedoeling dat je bij elke fontijn een wens doet en een bepaald ritueel uitvoerd. Ook wij mochten het water in. In eerste instantie voelde we ons schuldig tegenover de lokale bevolking. Wij als blanke mensen tussen alle Balinese mensen. Maar dat was voor hun geen enkel probleem. Ze waren wel erg van ons onder de indruk. Er werd elke keer weer gevraagd waar we vandaan kwamen en gelukkig werden we ook een beetje weg wijs gemaakt. Doordat het zo druk was moesten hebben we wel een uur in het water gestaan voordat wij aan de beurt waren. Maar het was het waard!
’s Middags hadden we Batik painting class. Iets waar ik al de hele week naar uitkeek. We mochten zelf kiezen welke kleuren we wilde gebruiken. Het is een speciale techniek die ze gebruiken om te schilderen. De verf lijkt op een soort ecoline. Maar je veegt het telkens uit met je vingers. Ik ben zeeeeer tevreden met het resultaat!
Vrijdag: Kookles, mmm....
Toen was het alweer vrijdag en was het tijd voor kookles! Mmmmmmmmmmm
Wat stond er op het menu?
- Springrolls
- Kroepoek
- Gebakken banaan met chocolade en kaas(I know, klinkt raar maar het was echt heeeeerlijk!)
- Iced Limoen tea
Ik heb me vooral bezig gehouden met de gebakken banaan! Het deeg maken, de bananen snijden en het bakken(frituren). Wel ‘gezond’ in de natuurlijke kokosolie. Ook heb ik de springrolls gerold, leuk werkje! Nadat alles klaar was was het natuurlijk tijd om alles op te eten, en ooooooooooh wat was het lekker. Buikjes rond gegeten! Ik heb alles opgeschreven, dus voor het thuisfront wacht er een lekker dinner als ik terug ben!

Vrijdag avond hebben we yoga les gehad! Ja echt, ik heb in de meest gekke houdingen gelegen en de meest rare kreten uitgeslagen. Maar helemaal ontspannen en zen kwam ik de les uit! (En 20 muggenbulten rijker) Zeker voor herhaling vatbaar!
Verder hebben we het in het weekend rustig aan gedaan. Voor Noor en Lotte was het hun laatste weekend in Ubud, dus we wilde nog graag even naar de markt. Wat ik natuurlijk ook geeeeen probleem vond!
Zaterdag avond hebben Noor en ik ons even goed laten verwennen. We begonnen met een Aloé Vera Facial. Oh wat was dat lekker! Toen we de groene drap op ons gezicht kregen kon een lach kick natuurlijk niet uit blijven. Een masker en een lach kick is geen goede combi. Maar we kwamen niet meer bij. Na de facial hadden we de smaak goed te pakken dus hebben we onze nagels ook maar laten doen! Heerlijk avondje!

Inmiddels zit ik in Sanur. Deze week hebben we ‘Beach week’. Een weekje heerlijk genieten van het strand, de zee, lekker eten en een HOTEL MET EEN HEEL GOED BED!
Maandag hebben we een fietstocht gedaan door Sanur. Hier ben ik twee jaar geleden ook met papa en mama geweest. Leuk om het hotel en verschillende andere plekken te zien waar ik toen met hun ook ben geweest.
Morgen ochtend vroeg op voor een ochtend snorkelen! Benieuwd wat er allemaal te zien is hier onder water! Verder gaan we hier niet zoveel doen, naast in de zon liggen en bruin worden. Het is de laatse week met Noor en Lotte, want zij vliegen zaterdag alweer terug naar Nederland! En nee, ik kijk totaaaaaaaal niet uit naar zaterdag! 

Zoals jullie hebben gelezen weer een hele drukke week achter de rug maar wel met stuk voor stuk hele leuke dingen! Ik geniet nog steeds volop. Deze week dus geen vrijwilligerswerk maar vanaf maandag sta ik weer voor de klas, waar ik toch wel heel erg naar uit kijk!

Volgende week weer een nieuw verhaal!
En voor nu,
Selamat Tidur! (Slaap lekker)
Want het is bedtijd voor mij.
Liefs, Lynn

  • 22 Juli 2015 - 19:16

    Ronald Reichert:

    Wat een ervaringen en indrukken. En zo veelzijdig. Enjoy! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Vier weken lang ga ik Engelse lesgeven op Bali.

Actief sinds 27 Juni 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 2449

Voorgaande reizen:

01 Juli 2015 - 30 November -0001

Vrijwilligerswerk Bali

Landen bezocht: